Om någon eventuellt ororade sig att jag i fortsättningen skulle ändra mina inlägg och bara skriva om övernaturligheter eller spirtualitet så högg ni i sten, kan jag säga.
För idag är den vanliga gamla griniga surgubben tillbaka, lika förbannad som så många gånger förr. Och anledningen är en av de gamla vanliga.
Telefonköer!!!
Jamen, FY FAAAAN för telefonköer!
Just idag är det inte Telia-Felia som är föremålet för min irrtation utan min bank.
Förlåt, det där blev lite fel. Självklart är banken inte alls "min" utan jag menar den bank som jag gett förtroemdet att förvara mina stackars ynka slantar.
Och efter dagens evighetslånga väntan i deras telefonkö är jag än mer förbaskad på företags och myndigheters nonchalans mot dem man är satt att serva på bästa sätt.
"Just nu är det många som ringer. Men vi besvarar ditt samtal så fort vi kan!"
Så säger de både hos Swedbank (som jag personligen nyttjar) och på en väldig massa andra företag, myndigheter och institutioner i samhället.
Men det är ju, förihelvete, ALLTID "många som ringer"!!!
ALLTID!!!
Eller har jag fel? Rätta mig om jag har fel!
Och en gång per minut ungefär kommer den där rösten som säger om den frasen varannan gång och de övriga gångerna upplyser mig om att det fortfarande är samtal före....
"MEN DU BEHÅLLER DIN PLATS I KÖN!"
Tror fan det! Det vore väl den ultimata skandalen, det ultimata hånet om man inte fick göra det.
Det kanske bara är en tidsfråga innan vi får höra att samtalen lottas fram till växeln och har man tur så kan det gå fort. För att vi då ska hoppas på kortare väntan och lättare stå ut med att vänta i trekvart innan vi får tala med en levande människa.
Varje gång dessa köer drabbar mig berättar jag undantagslöst för den där levande människan vad jag tycker om deras köer och väntetider. Markerar att de just har stulit 45 minuter av min tid.
Men jag gör det på ett respektfullt sätt gentemot det öra där min röst går in i andra änden av telefonnätet och förklarar att jag inte alls är irriterad på den som person.
Kanske måste vi bli fler som gör det för att det ska bli nån ändring...?
Nej, egentligen tror jag inte att hjälper så värst. Swedbank, Telia, Försäkringskassan och alla andra med långa väntetider till telefonväxeln kommer att ändra på den saken den dag de tror att det finns pengar att tjäna på det.
Ändå har deras högsta chefer och ledare mage att påstå att kunderna är viktiga för dem.
I helvete heller, säger jag. Vi är viktiga när vi inbringar inkomster åt dem. Men när det kommer till att de ska hjälpa oss kunder tillrätta på ett eller annat sätt så får vi vackert vänta tills någon behagar svara.
Och det av EN enda anledning - att det lönar sig att ha det på det sättet!
Javisst, i teorin kan jag flytta mina stackars kronor till en annan bank eller köpa min telefoni, bredband och kabel-TV av någon annan. Men det är ju bara det att de är ju mer eller mindre likadana allihop!
ELler borde man starta nån Facebookgrupp för alla som blir arga när de tvingas vänta i telefonkö i mer än några minuter.
Totalt varade mitt samtal med Swebank idag i 1 timme och 11 minuter. Från det att jag började knappa in personnummer tills jag avslutade samtalet.
För när jag väl fick svar så skulle ju mina problem kollas upp och det skulle frågas kolleger och ett som annat och då blev mitt samtal placerat i vänteläge flera gånger. Vilket en sån där robotröst påminde mig om var femtondes sekund ungefär.
Allt var absolut inte bättre förr men en del var det definitivt.
Jag gillade när man kunde ringa sitt lokala bankkkontor och få prata med någon som man visste hur de såg ut och vilken service man kunde förvänta sig.
För det är ju också något som har förändrats. I dessa enorma kundtjänstcentra är ju de som svarar helt anonyma och några drar sig inte ens för att vara rätt snorkiga och otreviga. Medan man förr visste att den kund som ringde förr eller senare kommer att sitta eller stå öga mot öga med en. Då bemödade man sig nog om lite bättre bemötande.
Men med dagens opersonliga, men mer lönsamma, arbetssätt har de inte alls det engagemanget som man tvingades ha när man mötte kunden i levande livet.
Mina tidigare bataljer med Telia gör att jag blir irriterad bara jag ser deras übertöntiga reklamsnuttar på TV ideligen. Nån nörd som blir nedstoppad i en kanon av "en svajig cirkus". någon som blir hängande från en bergvägg typ hundra meter över marken eller den där säkerhetslinan från rymkapseln lossnar ute i rymden och personen ifråga besviket utbrister att; "Det här är inte Telia!"
Då blir jag smått förbannad och önskar att jag kunde få göra en video med en parodi på deras idiotreklam. Men en människa som ringer deras kundtjänst och får svar omedelbart.
Denne skulle då utbrista i samma fras. Och därefter ett skelett i en stol med en telefon i handen och texten: "Lååånga väntetider i telefonkö! DET är Telia!".
Nej, kära ordbrukare, mot företag och myndigheter är vi alla små. Pyttesmå! De skiter totalt i vad vi tycker och tvekar inte en sekund att ljuga oss rakt in i örat när de försäkrar att de "gör allt de kan" för att korta köerna.
Hade jag gjort allt jag kan i 10-15 år med så klena resultat är väl frågan om jag inte skulle gå och köpa mig ett rep.
Vad jag menar med det kan säkert mina begåvade ordbrukare enkelt räkna ut helt själva så jag stannar där.
Bara en halvtimme kvar nu innan kvällens SHL match för Timrå börjar nere i Örebro
Ha en fin kväll tillsammans eller var för sig i Forshaga, Lycksele, Lövstabruk och Kortedala.
Och glöm för allt i världen inte att ALLTID klaga när du får vänta i fem minuter eller mer i telefonköer. Vi kanske inte kan förändra nåt men vi kan ändå tala om vad vi tycker om otyget.
Kanske ändå att droppen urholkar stenen...